Odstartovali jsme nový rok restartem organismu s „Whole 30“

Cítíte se po svátcích trochu nemotorní? Unavení z toho všeho hodování, kterému většina z nás podlehla? Pak jste zde správně.

 

   JAK TO VŠECHNO ZAČALO

Nejsme s manželem zrovna vyznavači různých druhů diet či hubnoucích přípravků. Oba máme rádi zdravý jídelníček a vyhledáváme takový aktivní pohyb, který nabije. Neděláme sport, který nás psychicky i fyzicky zničí, že už příště nemáme chuť ho opakovat. Sportujeme srdcem a s úsměvem na tváři. Můj muž Daniel je vášnivý barefootový* běžec. Já jsem zase naopak za poslední roky našla lásku v józe a walkingu. I přes naše sportovní aktivity se teď během svátků stalo, že se cítíme tak o několik kilo těžší. Proto nás napadlo, že bude báječné odstartovat nový rok něčím, co nás odlehčí a dostane zpátky do formy.

 

 

   PROGRAM WHOLE 30

Skladba jídelníčku je vytvořena tak, aby se tělo co nejvíce vyčistilo a odlehčilo našemu zažívání. Program Whole 30, jak už samotný název napovídá, trvá třicet dní. Vynechávají se určité potraviny, které neprospívají našemu zdraví. Pro lepší přehlednost jsme si dovolili zpracovat některé klíčové potraviny do myšlenkové mapy. Stručně řečeno, když se budete držet masa, vajec, zeleniny, oříšků, vynecháte mléčné výrobky, mouku a cukr ve všech podobách, nemůžete šlápnout vedle.

STÁHNOUT JAKO PDF

 

   PALEO NENÍ DIETA, ALE ŽIVOTNÍ STYL

Pokud je vaším cílem zredukovat váhu a nastartovat zdravější stravovací návyky, je třeba někde začít. Co se týče skladby jídelníčku, Paleo si oblíbili zejména muži. Je zde totiž povolena konzumace masa (oproti veganství si tedy muži přijdou na své). Z tohoto důvodu se k Paleu vrací i velké množství sportovců. Maso je totiž zdrojem energie, kterou potřebují pro své sportovní výkony. Je ale třeba říci, že každý to máme jinak. Nejlepší proto bude, když si to vyzkoušíte na vlastní kůži. Životní styl se od diety liší tím, že je udržitelný dlouhodobě. Navíc nevzniká námi známý jo-jo efekt. Paleo přirozeně vytváří zdravý a pozitivní vztah k jídlu. Učí, jak pracovat s potravinami co nejjednodušeji (oproti např. makrobiotice). Příprava jídel může být otázkou několika minut a je velmi snadná.

 

   S ČÍM JE TŘEBA POČÍTAT

aneb jaké klady a zápory lze u WHOLE 30 očekávat. Každá změna s sebou nese jisté emoční i fyzické rozpoložení, se kterým je třeba se poprat. Ten, kdo už něco podobného v minulosti vyzkoušel, ví, že ho nečeká procházka růžovou zahradou. Je k tomu třeba velké odhodlání, silná motivace a důležité je nebýt na to sám. Ideální je najít si stejně smýšlející spolubojovníky. Obrnit se a připravit. Pokud ale třicetidenní program s Whole 30 zvládnete, už teď vám můžeme gratulovat. S manželem jsme ho před dvěma lety absolvovali a výsledky stály za to.

 

STÁHNOUT JAKO PDF

 

   PRÁCE S KOUČEM

Pokud své spolubojovníky teprve hledáte a nechcete být na to sám/sama, může vám pomoci kouč. Jeho role zde je podpořit vás a spolu s ním si jednoduše sestavíte akční kroky vašeho plánu. Ty vám pomohou držet se jasných bodů a snáze dojít k cíli, aniž byste sešli z cesty. Každému se lépe pracuje, když má dostatečnou podporu. Vydržet 30 dní bez oblíbených jídel, příloh k hlavním chodům a odepřít si večerní pochutiny u televize, to chce disciplínu. Pokud vnitřně cítíte, že by se vám hodil někdo, kdo vás podpoří, může tuto pozici zastávat právě kouč. Plně respektuje vaše přání a to, čeho chcete dosáhnout. K tomu vám pomáhá najít a upevnit právě vnitřní sílu. Bez motivace a dobrého plánu to nejde. Máte ale také dostatečnou sebedisciplínu?

V tomto článku také najdete myšlenkovou mapu jídel, kterou jsem pro vás připravila. Ta slouží k tomu, abyste si sami (nebo s pomocí kouče) sestavili takový jídelníček, který jste schopni během programu Whole 30 udržet. Každý máme rád něco jiného. V těchto třiceti dnech je důležité zaměřit se na to, co vám z Palea chutná. Měl by to být očistný proces, nikoli útrpný. Samozřejmě, že to bude bolet. Po pár dnech byste ale měli začít pociťovat radost. Nejen z redukce hmotnosti, kvalitnějšího spánku, ale právě sami ze sebe. Vždyť to nejvíc, co vám tato zkušenost může přinést, je právě radost z úspěchu. Z toho, že jste to DALI. I když budete mít za sebou jen několik dní, pochvalte se za ně. Už překonání prvních 72 hodin (3 dnů) je velký úspěch. Bojujte.

S koučem si také můžete projít a nastavit vaše fyzické aktivity. Někomu více vyhovuje aktivní sport jako je běh, TRX, kruhový trénink. Někdo je naopak více na posilovací cviky v podobě pilates či jógy. Jako kouč ráda pracuji s technikou vizualizace. Otázkou tedy je, jak chce klient po skončení programu vypadat. Jak se cítí. A co mu to vlastně přinese. Jaký bude nárůst energie v porovnání s tím, než začal. Pokud si s koučem domluvíte pravidelné schůzky, například jednou týdně, máte možnost zrekapitulovat, co se vám nedařilo a v čem jste naopak byli úspěšní. Při psychickém a emočním vypětí, které přirozeně přichází i v případě zásadní změny jídelníčku, je dobré mít v blízkosti někoho, kdo naslouchá a kdo vám pomůže se nevzdat.

 

 

   ZAČNĚTE IHNED

Chcete-li v životě udělat nějaké rozhodnutí, důležité je začít. Denně ve své koučovně slýchávám věty “chtěl bych”, “měl bych”, “ráda bych”, ale není za tím žádná akce. Ať už máme jakékoli cíle, vždy je třeba udělat první krok. Žádná rozhodnutí nejsou snadná, natož ta velká. Pokud chceme opravdu něčeho dosáhnout, je třeba nevyhýbat se odpovědnosti. Neočekávejme, že to za nás udělá někdo jiný. Rozhodnete-li se pro zásadní změnu ve vašem životě, kouč vám v tom vždy rád pomůže. Od kouče nedostanete rady jak a co udělat. Nevyhledá to nejlepší řešení za vás. Bude ale s vámi, když budete potřebovat vidět věci z vnějšku. Čas od času je dobré trochu poodstoupit a podívat se na problém z větší dálky. Když přestaneme řešit věci osobně, začnou nás napadat řešení. A k překvapení všech nebývají vůbec špatná.

Přeji Vám úspěšný rok 2018. Ať Vás potkají takové situace, které Vám pomohou posunout se. A ať ty změny bolí co nejméně. Velká rozhodnutí se nemusí týkat pouze jídelníčku, ale například Vaší spokojenosti v práci či vztahů kolem Vás. Ať už se budete nacházet v jakékoli situaci, nezapomeňte, že vyhledání pomoci může být jeden z klíčových kroků. To poukazuje na to, jak moc Vám na tom záleží. Krásný nový rok všem.

Za Centrum osobního růstu

Jana Hamplová

 

 


*Barefoot nebo také obdobný Chi running – je běžec, který preferuje boty s co nejslabší tzv. minimalistickou podrážkou. A když to možnost dovolí, běhá a chodí i bez nich. Takovým botám se říká barefootové a běžcům bosonožci. Tito lidé jsou vášniví srdcaři, kteří propadli “přirozenému běhu” nebo-li “běhu bez úsilí”. Často je na trati potkáte s hlavou vztyčenou a úsměvem od ucha k uchu. Nehoní ani čas, ani vzdálenost. Jedou na pohodu, nikoli na výkon. Když jsou účastníky nějakého závodu, poznáte je podle toho, že se nestrkají a neusilují o to vystrčit někoho z trati. Dost pravděpodobně Vás předběhnou tak tiše, že si jich téměř ani nevšimnete. To jsou bosonožci.